POP EDU: Kako urediti svoj prvi glasbeni studio?

Dobrodošli v čudovitem, vendar dragem svetu studijske opreme, kjer se pridružuješ ustvarjalcem kot so Hans Zimmer, Deaduma5, Martin Garrix, Noisia, Anna, Richie Hawtin, Chris Lord-Alge in nešteto drugim! 

Vsi imajo mega, mega, mega, kul glasbene studie z ekstra eksotičnimi sintisajzerji, našteto plugini, mikrofoni, zvočniki, računalniki in akustičnimi paneli… in potem si tukaj ti, ki čutiš, da ne moreš zagnati svoje kariere brez vse bleščeče opreme, ki jo imajo oni. Ne skrbi, vsi smo bili enkrat na tej točki in razumemo te. Narediti dober glasbeni studio je drago, ni pa nemogoče delati kvalitetno glasbo, kljub omejenim sredstvom in povedala ti bom zakaj.

Prva stvar, ki jo moraš narediti je prepoznati namen tvojega glasbenega studia. Ti je všeč glasbena produkcija ali pa imaš morda band katerega želiš posneti? Ali pa si DJ, ki si želi končno ustvarjati lastno produkcijo, ki bo pokala po lestvicah? Mogoče pa te zanima samo petje in pisanje pesmi? Ali pa bi rad ustvaril studio za miksanje in masteriziranje? Če ne veš, se lahko vprašaš katera glasbena žanra ti je pri srcu in kaj je tvoj glavni cilj. Ponavadi drži, da bi radi ustvarili kreativni delovni prostor, ki bi ga lahko maksimalno izkoristili. In sedaj si na točki, ko googlaš in sprašuješ prijatelje, kako, kaj, kje sestaviti in zgraditi svoj idealni ‘’setup’’, lahko pričneš tukaj 🙂

 

Prvi korak: Back to the basics

Računalnik 

  •  Zadnje pol stoletja se pojem glasbene produkcije premika iz gigantskih dragih studijskih konzol v naše namizne škatle in najboljše prijatelje. Brez česar danes ne gre je računalnik, ki mora biti dovolj dober, da lahko uporabljamo DAW (digital audio workstation) oziroma programe za glasbeno produkcijo. Ti zahtevajo nekoliko več pomnilnika kot navadna powerpoint prezentacija ali media player. Sedaj nastane dilema, kateri računalnik izbrati? Minimalna priporočena specifikacija je minimalno 2.2Ghz i7 štiri jedrni procesor in 64 bitni operacijski sistem. Za spomnin potrebuješ vsaj 16GB RAM ter za shranjevanje vsaj 500GB HDD (idealno SSD). Seveda, če je specifikacija manj bo program vseeno operiral, vendar bo eventuelno potrebno računalnik nadgraditi.

 

DAW

  • Če ti je med naborom Ableton Live, Logic Pro, Pro Tools, Cubase, FL Studio, Nuendo, Reaper… uspelo izbrati tistega, katerega ti ustreza pazi, da bo ta kompatibilen z računalnikom, ki ga kupuješ. Če ti diši Logic – ta ne deluje na Windowsu, tako kot FL Studio do nedavnega ni operiral na Macintoshu. Obstajajo načini kako težavo obiti, ampak to ponovno ustvarja nepotrebno porabo kapacitet in časa. Morda si pa med tistimi, ki si še niso uspeli izbrati DAW? Nič zato, najlažje je, da pogledaš kateri program uporablja tvoj najljubši umetnik. Avicii je npr. za produciranje uporabljal FL Studio in občasno Logic Pro, za miksanje pa Pro Tools. Deadmau5 na drugi strani kot veliko elektronskih ustvarjalcev prisega na Ableton Live. Za tiste, ki jih ne zanima elektronska glasba in bodo svoje pesmi ustvarjali s snemanjem pa svetujem, da se poglobijo v Pro Tools ali pa Cubase in Logic, ki imata kljub odličnemu interface-u za audio tudi dovolj razvit MIDI sistem. Na UNITEDPOP uporabljamo Cubase in Pro Tools na smeri glasbena produkcija, medtem ko se na smeri elektronska glasba posvetimo Abletonu.

 

Izbrali smo računalnik in program, sedaj je čas za produkcijo! – Počakaj malo… potrebuješ še nekaj, preko česar lahko sploh slišiš kaj počneš in ne – računalniški zvočniki ne bodo dovolj. Na teh namreč ne bo slišati velik del zvoka. Večina moderne glasbe je močno osredotočene na nizke tone, ki jih računalniški zvočniki ne morejo proizvajati. Potrebuješ več!

Študent UNITEDPOP med procesom snemanja.

Drugi korak: Pozabi na zvočnike!

Zvočniki ali slušalke?

  • Če imaš ‘ekstra’ nizek budget, ti na tej točki iz dna srca svetujem dobre slušalke. Slušalke lahko izbereš na podlagi namena, ki ti bodo služile – če želiš z njimi tudi vrteti glasbo kot DJ ali pa snemati inštrumente in vokale, ti predlagam, da kupiš zaprte slušalke kot so npr. Sennheiser HD 25 ali beyerdynamic DT770. Te so ene najbolj priljubljenih za vrtenje glasbe, velikokrat pa jih zasledim tudi v studiu. Če imaš več parov slušalk ali pa ne želiš z njimi samo producirati, ti za produkcijo in miksanje predlagam ”open back” slušalke; kot so AKG K712 ali beyerdynamic DT990. Razlika med ”open back” in ”closed back” slušalkami je, da ti odprte omogočajo, da glasba zveni bolj naravno, medtem ko bodo zaprte zvok tesnile in preprečile, da ne slišiš zunanje zvoke.

 

  • Da ti razbijem fantazijo – ne, ne tisto o Megan Fox v transformerjih ampak o zvočnikih – teh namreč na začetku ne potrebuješ. Vem zveni bizarno, v vseh studijih so zvočniki prva stvar, ki nam pade v oči. Zvočniki se zdijo bolj nujni kot sam računalnik, vendar nabava zvočnikov res ni dobra ideje če nimaš akustično izolirane sobe. Če bodo odlični zvočniki v zelo slabo zveneči sobi, ti ne bodo opravljali svoje bistvene naloge in ne bodo podajali pravilnih informacij o tem kaj se zares dogaja s tvojo glasbo. Vem, boli ampak ti zaradi tega predlagam, da porabiš kak euro več za dobre slušalke. Če pa si na točki, ko kupuješ monitorje ti za začetek predlagam, da se pozanimaš in sprehodiš do kakšnega znanca, ki ima že podobne monitorje, jih stestiraš v kakšni trgovini z glasbeno opremo, velikokrat pa so dovolj že ocene uporabnikov na spletni trgovini, kot je npr. thomann ali MUSICMAX. Navadno za domači studio uporabljamo aktivne zvočnike. Med nizkocenovci so eni najbolj bolj razvpitih Yamahe HS8 ali pa KRK Rokit RP8 G4, osebno bi ti pa predlagala Adam T8V. Vsi od omenjenih so dovolj dobri zvočniki, na katere se lahko naučiš miksati, dobro slišati in prepoznavati. Pomembno je, da se že v začetku naučiš slišati nižji frekvenčni razpon. Nizke frekvence so navadno zaradi svoje valovne dolžine bolj problematične in težko obvladljive. Ampak ne skrbi, kmalu bo to v malem prstu 🙂

 

Zvočna kartica

  • Zvočno kartico potrebuješ za slušalke, zvočnike, za snemanje z mikrofonom ali elektronskih instrumentov. Zvočna kartica je tvoj ojačevalec zvoka, ki ga potrebuješ, da lahko dovolj glasno slišiš kaj se dogaja v tvoji pesmi in pa tudi posrednik med tvojim računalnikom in zvočniki. Zvočna kartica spremeni digitalni zvok v analognega in predstavlja tudi prevodnik med tvojim mikrofon in računalnikom ali pa kakšnim synthesizerjem. Skratka, glej na zvočno kartico kot sredstvo, ki zagotavlja, da tvoj računalnik prejema pravilne informacije. Ob nakupu zvočne kartice pozornost usmeri tudi na I/O zmogljivosti, ta ti pove koliko inputov/outputov ima. Če je naprimer kartica 2×2 pomeni, da ima ta dva inputa in dva outputa. Kako velika bo tvoja zvočna kartica je odvisno od tvojega namena – če tako nameravaš snemati bande ali samo samostojne vokale. Večji kot bo projekt več I/O potrebuješ.  Zvočna kartica se lahko priklopi na več načinov; najpogostejši so z USB, FireWire ali Thunderbolt – slendji ima najhitrejši prenos (dvakratnik USB priklopla) in je primeren za upravljanje večjih projektov.  Najpreprosteje je, da vzameš zvočno kartico, ki se priklopi preko USB kabla. Zvočne kartice s katerimi lahko začneš so Focusrite Scarlett Solo ali pa Focusrite Scarlett 2i2 – te dobiš že za pičlih 100 EUR. Če pa želiš snemati bande je dober začetek Scarlett 18i20.

Študent UNITEDPOP z mikrofonom Rhode NT1

Tretji korak: Posnemi me če me moreš!

Mikrofon

  • Četudi je tvoj osrednji fokus elektronska glasba, se velikokrat znajdemo v situaciji, kjer je mikrofon nujno potreben. Ne samo za ustvarjanje lastnih zvokov za produkcijo – kot so v elektroniki različne fraze, vzdihljaji, ploski ipd. ampak tudi za snemanje drugih pevk, s katerimi sem na začetku veliko sodelovala. Kvaliteten mikrofon je nujen, če želiš snemati in cene mirkofona so lahko veliko višje od 1.000 EUR. Če šele začenjaš ni potrebno, da pričneš pri takšni vsoti, dober mikrofon dobiš že lahko za slabih 200 EUR. Če želiš snemati različne stvari ti predlagam, da nakupiš condenser in dynamic mikrofon. S condenser mikrofonom lahko ujameš delikatnejše zvoke kot so studijski vokali, medtem ko boš z dynamic mikrofonom ujel močnejše zvočne signale kot so bobni. Na UNITEDPOP imajo študenti možnost uporabe najrazličnejših mikrofon vse od legendarnega Shure 57 do AKG D112.

 

Digital Recorder

  • Digital Recorder je nekaj kar ti bo prišlo prav na večih priložnostih – najprej; z digital recorderjem lahko snemaš svoje live nastope in DJ sete. Ti ti lahko služijo kot odličen material za redne objave kot tudi za poslušanje nastopa doma in samokritično ocenjevanje. Hkrati ti bo digital recorder omogočil, da razširiš polje svojega sound designa. Odpravi se z njim v naravo, po mestu, v trgovino, v šolo, k prijateljem, na avtobus in posnemi kar ti pride naproti. Osebno so mi velikokrat ti zvoki prišli prav pri kasnejši produkciji komada, pomembneje pa, če se kdaj odločiš za kariero v sound designu – je to prvi korak do ustvarjanja lastne zvočne knjižnice.

”Sosedom se opraviči za hrup, ko boš na odru.”

Četrti korak: Vse je nadgradnja

Plugini in VST-ji?

  • VST (virtual studio technology) so digitalni instrumenti, ki prejmejo informacije z MIDI in podajajo informacije (output) kot digitalni zvok. VST uporabljajo digitalno signalno procesiranje. Z nakupov različnih VST-jev boš pridobil digitalne instrumente v svoj DAW – nekaj jih imajo programi že po defaultu, vendar boš prav kmalu želel/a več raznolikosti. Plugini ti dajejo možnost, da z njimi procesiraš zvočni signal kot so npr. reverbi, compressorji, flangerji, distortion itd. Moj nasvet je, da se na začetku ne preokupiraš z nalaganjem našteto VST-jev in pluginov in se držiš pravila manj je več. Nove VST-je in plugine si pridobi šele, ko boš izkoristiš kapacitete teh, ki jih imaš. Samo tako se lahko naučiš kaj potrebuješ 🙂

 

MIDI kontroler ali synthesizer?

  • Četudi izgledata zelo podobno obstaja med MIDI kontrolerjem in synthesizerjem razlika. Slednji sam ustvarja in proizvaja zvok, medtem ko si lahko midi kontroler predstavljaš kot podaljšek tipkovnice. Za midi kontroler potrebuješ različne virtualne inšrtumente s katerimi boš lahko igral po klaviaturi ali drum padih. Synthesizer na drugi strani je kompleksnejši instrument, ki proizvaja zvok z električnimi signali, ki vstopajo vanj. Seveda so moderni synthesizerji velikokrat tudi MIDI kontrolerji. Za začetek bi ti predlagala synthesizer z MIDI kompatibilnostjo in klaviaturo. Uporabiš ga lahko torej kot samostojni inštrument ali v kombinaciji z digitalnimi instrumenti. Osebno menim, da so za ‘nižji’ cenovni razred odlične znamke; Arturia, Korg, Roland ali Novation. Zanimivo pa bi bilo eksperimentirati tudi z nizko cenovnim Behringerom. Ob nakupu synthesizerja ti predlagam, da se odločiš za polifoničnega – ta ti bo omogočal, da ga uporabljaš dlje časa, tudi ko boš imel bolj izpopolnjeno znanje glasbene teorije in igranja. Na UNITEDPOP vsak študent dela s klaviaturo M-AUDIO Oxygen 25, kjer se lahko naučijo vse od osnov glasbene teorije do opravljanja virtualnih instrumentov.

Raziskovanje virtualnih instrumentov na UNITEDPOP.

Akustika

  • Za akustičnimi tretmaji obstaja veliko informacij in celotna znanost. Kot smo že razčistili ni veliko smisla o tem, da kupuješ drage zvočnike, če je tvoja soba akustično neopremljena. Če tako delaš glasbo v svoji spalnici (kar je pogosta zgodba), ti predlagam, da si na oknih omisliš debele zavese in preprogo, pustiš v sobi leseno omaro ali staro sedežno (za katero vemo, da je za odpad). Če imaš nekaj denarja na strani, da akustično urediš svojo sobo pa je kar nekaj stvari, ki jih moraš vedeti. Vsaka soba zveni drugače in zvok tvoje sobe je odvisen od veliko dejavnikov (velikost sobe, pozicija sten, material sten in tal, pozicija okna itd.). Tvoja soba kljub temu, ne rabi zveneti popolno, saj čez čas ugotoviš kje so pomanjkljivosti in prednosti prostora. Za majhen akustični tretma si lahko omisliš absorberje (pene), te ti bodo pomagali absorbirati refleksije zvoka – tako bo ostal samo direkten zvok (brez reverbov). V kombinaciji z absorberji ti predlagam še, da si omisliš difuzorje, ko namreč v sobo namestiš absorberje lahko soba zveni ”mrtvo” in z difuzorji razpršiš preostanek zvoka in poskrbiš, da frekvence ne ostanejo na enem mestu (in s tem prekličejo druge frekvence)… ja, vem akustika je komplicirana stvar – zato imej v mislih; debele zavese, preproga, par akustičnih pen in vse bo boljše.

 

Zadnji korak: Ne pozabi!

Kabli, stojala, ostalo

  • Največkrat pri originalnem nakupu dobiš v paketu kable in stojala. Tako lahko npr. ob nakupu zvočnikov iščeš budndle (kjer dobiš komplet zvočnikov in včasih tudi stojalo) ali pa ob nakupu mikrofona tudi držalo za mikrofon. Seveda kar nujno potrebuješ, je odvisno od tega kaj kupiš, zato previdno poglej kakšen priključek zahteva tvoja oprema. Od kablov potrebuješ XLR, MIDI, TRS, TS in USB. Svetujem ti tudi nakup stojala za mikrofon, stojala za zvočnike, POP filter in pa dodaten zunanji trdi disk kamor je nujno, da si projekte shranjuješ sproti.

Oprema navedena v tem članku je samo odskočna točka za vstop v svet glasbenih studijev. Ob napredku boš našel/la opremo za dodajanje in razširjanje funkcionalnosti in prilagodljivosti glasbenega studija. Pomembno je, da poskrbiš za vse stvari, ki jih potrebuješ – brez, da pri tem zgori tvoj bančni račun. Najpomembneje od vsega pa je, da se lotiš vsega z ”baby steps” in potrpežljivostjo.

Vso srečo 🙂

 

Te zanima glasbena produkcija? Tvoj prvi korak k uspešni karieri je lahko v naših učilnicah. Izvedi več o izobraževalnih programih za glasbeno produkcijoin postani študenti UNITEDPOP akademije.

Post by unitedpop

Comments are closed.